צעד אחר צעד – שוק ההון למתחילים

צעד אחר צעד – שוק ההון למתחילים

הפוסט הזה מוקדש לדנה, שאחרי ששמעה אותי פעם אחר פעם מדברת על שוק ההון, החליטה ללכת על זה, אבל אמרה שעדיין לא ברורים לה השלבים הספציפיים בדרך להשקעה בבורסה. תכלס, דנה צודקת. אין בשום מקום רשימה ברורה של צעדים שבסופה אתם מושקעים בשוק ההון. אבל למה אין?
1. אין להרבה מקורות אינטרס להציג רשימה ברורה שכזו, אולי אפילו להיפך, אם יתגלה שזה פשוט ואפשרי – הציבור לא ישכור את שירותיהם של ״מומחים״ למיניהם
2. יש באמת המון שיטות שונות, גם בשוק ההון ולכן קשה ליצור רשימה אחת שתתאים לכולם. מכיוון שקהל הקוראים של הבלוג אינטילגנטי, אני בטוחה שאתם מבינים שאין תשובה אחת נכונה.

הצעת הגשה

מכירים את זה שאתם קונים דגני בוקר ורואים על האריזה אותם מוגשים בתוך קערה מפונפנת ועם הרבה פירות ובצד למטה כתוב ״הצעת הגשה״?
אז ככה גם הפוסט הזה (מינוס הקערה המפונפנת, סורי) – אני הולכת למנות כאן צעדים שלדעתי חשובים ועוזרים לכם לייצר לעצמכם תוכנית השקעה בריאה וגם טכנית להשקיע.
זו הצעת הגשה. זה לא מתכון אחד ברור, זה לא בטוח מדויק לכם, אבל זה יהיה כלי מועיל בדרך שלכם להשקיע ותוכלו לשנות אותו לפי מה שמתאים לכם.

אל תרכיבו מיטה בלי לקרוא את ההוראות

הייתם מנסים להרכיב מיטת איקאה בלי לקרוא את ההוראות? ככה סתם, לוקחים את החתיכות ומתחילים לחבר? מה פתאום. ומה אם ממש בא לכם לישון כבר?
אז אולי תנסו ואז תגלו שטעיתם כשהקרש יתנתק בדיוק ברגע הלא מתאים 🙃
לא עושים כאלה דברים ובאותה מידה – לא משקיעים בשום דבר שלא מבינים אותו. לא משקיעים בלי ללמוד. זה מסוכן כמו לישון על מיטה שהרכבתם בלי לקרוא את ההוראות, אם לא יותר.

אז מתחילים בלהבין. מה זה להבין את שוק ההון? זה ללמוד מונחים, להבין מה זה ניירות ערך, מניות, אג״ח, מדדים, אינפלציה, מט״ח ועוד… זה ללמוד על מוצרים שונים להשקעות – תיקים מנוהלים ושלא, גמל להשקעה, פוליסיות חיסכון, קרנות השתלמות, IRA ועוד.
הפחדתי? מקווה שלא. הכל בר למידה. קחו לעצמכם זמן, תחליטו אפילו על חצי שעה בשבוע ותעברו על החומר הזה. בין אם בקורס, בספר, ברחבי האינטרנט או כאן בבלוג – אנחנו חיים בעידן של שפע מידע. אם אני למדתי ככה, גם אתם יכולים.

ואז כשתרגישו שאתם מוכנים, תוכלו לעבור לשלב הבא. מה שיפה הוא שאם תראו שחסר לכם עוד ידע – תמיד תוכלו ללמוד עוד. ועם זאת, יש רמה בסיסית של הבנה שנחוצה והכרחית כדי שלא תיפלו באמצע הלילה מהמיטה.

מגדירים תוכנית השקעה

שימו לב – זה הצעד שייקח לכם הכי הרבה זמן ובהתאמה, הוא גם הכי חשוב (אל תוותרו עליו).
תוכנית השקעה היא הצהרת הכוונות בין מנהלת התיק שלכם לבין המשקיעה – שבמקרה הזה, שניהם הוא אותו האדם, אתם.

מה נכתוב בתוכנית ההשקעה?
1. מטרה/מטרות – למה אתם משקיעים? סיבה כמו ״כדי לעשות עוד כסף״ היא לא טובה מספיק. אתם רוצים יעד ספציפי, כזה שכשיהיה לכם קשה אתם תוכלו לחזור ולהיזכר שוואלה, זה שווה את זה. יעדים יכולים להיות הכל! החל מלקנות מכונת כביסה ועד לקנות בית בפיליפינים. תחלמו בגדול ותכתבו את זה (מחקרים מראים שרק מלכתוב את המטרות שלכם אתם מגדילים ב-42% את הסיכוי שהן אשכרה יקרו! מה ׳כפת לכם).

2. טווח זמן – עכשיו כשהמטרה שלכם מול העיניים, תוך כמה זמן אתם רוצים להגיע לשם? תהיו ריאליים ותנסו להגדיר טווח זמן להגשמת המטרה. למשל, אולי אני רוצה להחליף אוטו עוד בערך שנה ואולי לטוס לטיול מגניב בטווח של השנתיים הקרובות. גם אם אתם לא יודעים בוודאות, שימו על המטרות שלכם חותמת של טווח זמן הגיוני. אם דברים ישתנו ויהיה לכם עוד אקסטרה כסף, זה בטוח לא יזיק 😉

3. כמה כסף אתם יכולים לשים לטובת המטרות שלכם – סכום נזיל שיש לכם כרגע וסכום שאתם יכולים להקדיש לכך בכל חודש. חשוב שהנתון הזה יהיה הגיוני ויתבסס על נתוני התזרים שלכם.

3. כמה תשואה אתם צריכים – הגענו לשלב החישובים. לכל מטרה נרשום כמה כסף נצטרך כדי להגיע אליה (לא יודעים כמה? גוגל וקצת דיסקוס עם אנשים שהגיעו לזה ייתן לכם אומדן די טוב). בעזרת הנתונים הקודמים (סכום כולל נדרש, טווח זמן וסכום חודשי להשקעה) – ניתן בקלות להבין את אחוזי התשואה שהתיק שלכם צריך להניב! פשוט חפשו ״מחשבון תשואה״ בגוגל 🙂

4. מה הסיכון – ככל שהתשואה שאתם רוצים גבוהה יותר, כך הסיכון שתצטרכו לקחת יהיה גדול יותר. אתם מרוויחים יותר מהעובדה שאתם מוכנים לקחת סיכון גדול יותר, ככה פשוט. תכתבו לעצמכם גם את החלק הזה, שיהיה לכם ברור כמה סיכון אתם נוטלים לטובת הסיכוי להרוויח.

5. מדיניות ההשקעה – באיזה אופן תעבירו עוד כספים לתיק ההשקעות שלכם ומה תעשו במקרה שהתיק מפסיד. יש כל מיני צורות התנהלות בנושא הזה ואם לא מגדירים את זה מראש – זה חלק שמאד קל ליפול בו לפן האמוציונלי ולעשות שטויות.
אז תחקרו את האפשרויות הקיימות ואל תעשו שטויות (👵), טוב?

6. בוחרים מוצרים – שלב ריסרץ׳ די ארוך אבל מעניין לפניכם 🤓.
חפשו את המוצרים שמתאימים לתשואה שרציתם עפ״י גרפים שמוצגים באתרים השונים (למשל ביזפורטל או פאנדר).
תשואת העבר לא מבטיחה כלום לעתיד, אבל היא כן נותנת לכם אינדיקציה לביצועים קודמים של המוצר. אם אתם בוחרים להשקיע בקרנות, כדאי שתקראו גם את מדיניות הקרן, שהיא למעשה ההתחייבות של מנהל הקרן למולכם, הרוכשים.

7. מקרים ותגובות – מה תעשו במקרה של עלייה מטורפת בשוק? או במקרה שבו השוק נחתך בחצי? 🤔 שווה להוסיף כמה משפטים (או יותר) שמתארים את איך תנהגו באירוע עתידי, מדהים או קטסטרופלי.

פותחים תיק למסחר עצמאי

אז למדתם, בניתם תוכנית השקעה ועכשיו הגעתם לשלב התכלסי והטכני – בוא נקנה ונשקיע!

איך עושים את זה?

יש 2 אפשרויות מרכזיות – לפתוח תיק בבנק או בבית השקעות.
המגילה קצרה מלהכיל את כל הסיבות לשני הכיוונים (וגם ככה הפוסט הזה כבר ארוך רצח😬) אז אני אתן פה את עצת הזהב שלי – תתחילו מלפתוח חשבון בבנק, תתמקחו על העמלות בפתיחה ואם תרצו לנייד אותו בעתיד, תניידו.
פשוט חבל שמתוך ניסיון למקסם את ההטבות בתיק, תתמהמהו בלפתוח אחד.
אם לסכם את ההיגיון מאחורי העצה הזו במשפט – תיק בבנק לרוב יעלה לכם יותר מבחינת העמלות, אבל יהיה יותר נוח לתפעול למתחילים. קיצר תתמקחו ותתחילו, זה החלק הכי חשוב.

אתם עוד כאן? לכו להשקיע!

טוב, עד כאן לפוסט הכי תמציתי שיכולתי לכתוב בנושא 😅 ☺️
אחרי שתעקבו אחר השלבים, בטח יהיו לכם שאלות שנותרו פתוחות – תרגישו בנוח לכתוב לי (כאן בתגובות) ואענה באהבה 🙏

השאר תגובה