זה לא הזמן להכנס להשקעה

זה לא הזמן להכנס להשקעה

כחברה בכל מיני פורומים כלכליים שונים, אני רואה הרבה מאד רעש בתקופה האחרונה. זה לא מפתיע, הקורונה יצרה סיטואציה כלכלית מורכבת והרבה חבר׳ה, ביניהם המון צעירים, התחילו להתעניין בדרכים לייצר עוד כסף מהכסף שכבר יש להם.

זה, בעייני, מדהים.
אני אפילו אגדיל ואומר שזו זכות עבור צעירים שחווים עכשיו את המשבר הזה מול עיניהם, מכיוון שחוויות שאנחנו חווים בגיל צעיר מעצבות אותנו ומשפיעות עלינו בהמשך הדרך – ואין תקופה טובה מזו להבין את המשמעות של חיסכון והשקעה.

אבל, וזה אבל גדול –
יש פה גם בעיה.
זה לא הזמן להכנס להשקעה.
אני אחדד – זה לא הזמן להכנס להשקעה הראשונה שלכם, אלא אם כבר למדתם (ולא, סרטון של חצי שעה ביוטיוב לא נחשב).

תרבות האינסטנט, שהיא לחלוטין התרבות של כולנו היום, היא זו שבה אנחנו רוצים הכל מהר, כאן ועכשיו. בהשקעות, זה לא ממש מומלץ וזה פחות או יותר המתכון להפסד גדול.
אם אתם רוצים לנצל את המשבר הזה, נצלו אותו ללמידה – ראו לאיזה תחום אתם מתחברים יותר ולימדו אותו. כשתראו שאתם תופסים עניין, תתחילו בקטן/בסימולציה. לאט לאט תגדילו.

העניין הוא פשוט – מי שמבצע עסקאות יוצאות דופן בתקופה הזו הוא מי שכבר למד לפני התקופה.
נגיד, יכול להיות ששמעתם על עסקת נדל״ן שנסגרה הרבה מתחת למחיר השוק (שזה אומר שרכשו דירה במחיר זול מהשווי המוערך שלה)! זה נשמע לכם מדהים ופתאום אתם מדמיינים את עצמכם לוקחים משכנתא, הלוואות ממשפחה ומה שרק אפשר כדי לעשות את עסקת חייכם ולרבוץ על ערסל מעכשיו ועד עולם!
אז בחייאת, חכו רגע, זה ים כסף. מה אתם יודעים על נדל״ן? מה התשואות הממוצעות בניכוי ההוצאות? איזה איזורים טובים יותר/פחות? מה תעשו אם ערך הדירות לא יגדל כפי שציפיתם? איך תחזירו את ההלוואה לסבתא?

בתכלס, מי שסגרה עסקה טובה כזו, לא חדשה בתחום. כנראה שזו מישהי שסקרה את השוק הזה ואת השכונה הזו היא מכירה לא מאתמול. היא מבינה מה היא עושה וזה מה שחשוב לי שגם אתם תעשו – תבינו לפני שתשקיעו.

מה שכן, זה זמן טוב מאד ללמוד

כמו שכתבתי קודם, אני עדיין חושבת שהתקופה הזו היא קצת מתנה עבור צעירים. היא מבהירה בצורה ממש ממש ברורה כמה דברים:
1. אי אפשר להסתמך רק על העבודה שלכם שתספק לכם את כל ההכנסה שלכם.
2. אי אפשר לחיות מחודש לחודש בלי ״תוכנית גיבוי״, או פשוט מאגר נזיל ליום גשום (נקרא גם קרן ביטחון).

אחד הדברים שמונעים מבני אדם לעשות משהו שבתיאוריה הם ״רוצים לעשות״ הוא עניין המוטיבציה שפשוט נאבדת בדרך למטרה שלנו. וככה המטרה הופכת לעוד חלום שנכנס למגירה ויתאפסן שם לנצח. לזה בדיוק הקורונה עזרה – יש לכם עכשיו מוטיבציה מאד ברורה להתחיל לחסוך ולהשקיע! כי לצערנו, האלטרנטיבה פשוט עומדת לכם מול העיניים כשאתם רואים את הנתונים המדכאים בחדשות, and it ain’t a good one.

אז עכשיו כשיש לכם את המוטיבציה שלכם במקום, זה הזמן לשנס מותניים ולהתחיל ללמוד!📚

איך מתחילים ללמוד על חיסכון והשקעות?

אבל אבל אבלללל מאיפה מתחילים?!
טוב, אז הדבר הראשון שהייתי עושה (ועשיתי), הוא לשריין לעצמכם זמן ללמוד⏰
חישבו על זה כעל תוכנית שהתחייבתם עליה לכל דבר ועניין. ממש כאילו נרשמתם ללימודי ערב ויש לכם זמן נעול ביומן שבו אתם לומדים. זה יכול להיות כל דבר בין שעה בחודש ל-4 שעות בשבוע, לא משנה כמה בקטן תתחילו, העיקר הוא להתחיל.

ולאחר מכן, בנו לעצמכם סילבוס להתחלה! חישבו מה מעניין אתכם, קיראו קצת על מה שנשמע לכם מסקרן, סמנו לעצמכם בצד מונחים שלא הבנתם כשאמרו אותם לידכם וקיראו עליהם. או שתראו סרטונים, או שתעשו קורס. לימדו בצורה שנוחה לכם.

דוגמאות לנושאים להתחלה הם למשל: בניית תקציב, תזרים חודשי, מה זה כסף בכלל, מט״ח, תשואה, אינפלציה ודיפלציה, מניות, אג״ח, קרנות נאמנות, קרנות ריט, נדל״ן…והמגילה כמובן יכולה להתארך עוד ועוד. אבל הרעיון הוא פשוט – קחו נושא וקיראו עליו. משם כבר תתגלגלו הלאה לעוד מונחים כי מה שסביר מאד שיקרה הוא שתקראו על נושא מסויים ויופיעו שם עוד המון נושאים שלא תכירו. מעולה! זה הזמן להוסיף גם אותם לרשימה 🗂 ולקרוא גם עליהם! בבלוג יש רשימה עם סדר קריאה מומלץ בחלוקה לנושאים, ממש כאן, שבתקווה יכסו חלק מהנושאים שרציתם ללמוד.

אני ממש מקווה שהבלוג יעזור לכם בלמידה, אבל למקרה שאתם מחפשים חומרים לקריאה מחוץ לכותלי הבלוג, אני ממליצה בחום על הבלוג של הסולידית והאופטימית. טיפוס של ספרים? ״אבא עשיר, אבא עני״ הוא קלאסיקה מומלצת ועוד ספר מקסים באנגלית הוא Money: Master the Game של טוני רובינס (את כולם תמצאו בחיפוש קצר בגוגל).

אחרי שתרגישו בטוחים מספיק, שווה לנסות ללכלך את הידיים בסימולציות שונות, כך תוכלו לוודא שאתם מבינים את הנושאים ברמה הביצועית ולא רק ברמה התיאורטית. יש לא מעט אתרי סימולציה (למשל באתר כלכליסט ניתן ליצור תיק וירטואלי), מחשבוני השקעות שונים (למשל זה) ועוד שלל אקסלים שיעזרו לכם בזה ונמצאים ברחבי הרשת. אבל צעד צעד, קודם תלמדו.

השאר תגובה