אל תלכו בעקבות התשוקה שלכם, זו עצה גרועה (או לפחות לא מדויקת*)

אל תלכו בעקבות התשוקה שלכם, זו עצה גרועה (או לפחות לא מדויקת*)

מי שמכיר אותי, אישית או אונליין יכול להעיד שאני אדם שמאד נהנה מהעשייה שלו. אני אוהבת לעשות, ליצור, ללמוד, להתנסות. לגמרי אפשר לומר עליי שיש לי תשוקה למגוון של תחומים.
אבל, אני הולכת לבאס אתכם כאן עכשיו אבל תאמינו לי, זה לגמרי לטובתכם.

מכירים את אלה שאומרים לכם – ״אה, פשוט תלכו בעקבות התשוקה שלכם״? אז אל. כלומר, לא רק.
בדרך כלל לעצה הזו גם מתלווה מן הסבר בסגנון של ״אתם צעירים ועוד אין לכם אחריות כלפי משפחה, אז זה הזמן הכי טוב לעשות את זה״.
יש לי כמה דברים להגיד בנושא הזה –
1. ל-המון אנשים צעירים יש מלא מחוייבות. זו יכולה להיות מחוייבות כלפי הורים, חברי משפחה חולים, בעלי-חיים, בן/בתזוג או ילדים (יש לא מעט שמביאים בגיל צעיר). ההנחה שאם אתה צעיר == אין לך מחוייבויות היא כוללנית מדיי, יוצאת מנקודת הנחה פריוולגית למדיי ולא מתייחסת להמוני הצעירים המוכשרים שדווקא *כן* יש להם מחוייבויות.
2. ללא ספק יש לכם זמן להשתקם. כצעירים, אתם הכי עשירים בזמן, זו אמת וזה נתון די מגניב שכבר נתייחס אליו. אבל תסכימו איתי, שהעובדה שיש לכם זמן לא אומר שאתם פשוט רוצים לשרוף אותו. כאילו, לכולנו הזמן יקר. כולנו רוצים להרגיש שאנחנו משקיעים אותו. אם משהו הוא טעות גמורה, לא מרגיש לכם נכון או לא הכיוון שלכם – אז אין שום סיבה בעולם לעשות אותו. בכל גיל. ללא קשר לכלום. גם אם יש לנו (כנראה) יותר זמן על הכדור הזה, אף אחד לא רוצה לכלות את הזמן שלו סתם כך.

החלק המעודד

אם אתם יודעים מהי התשוקה שלכם – זה נהדר וחשוב. להכיר את עצמכם, להבין את עצמכם, זה כלי גדול מאד במשחק הזה שנקרא החיים.
הצעד הבא הוא להבין מה אתם עושים איתה. למה זו התשוקה שלכם. כלומר – מה בעשייה הזו עושה לכם טוב? מה החלק שמרגש אתכם? מה גורם לכם להנאה?
הצעד הבא הוא *לא* פשוט ללכת בעקבותיה. חסר שם שלב אחד משמעותי מאד.

הצעד הבא הוא להבין האם אחרים יכולים להנות מהמתנה הזו שלכם, ואם כן, אז באיזה פורמט.

נגיד שאני ממש מוכשרת באוריגמי. ניירות עושים לי את זה ואני מקפלת בצורה שאף אחד אחר לא יודע. מגניב!
אז קדימה, אני צריכה לברר איזה שוק יש לזה, מי הם הצרכנים, כמה אנשים ירצו לצרוך אוריגמי, האם זה מוצר בסיסי או מותרות… האם אני יכולה להתפרנס מזה כעצמאית, כשכירה, כשילוב…

ואם נגיד, אין המון דרישה לאוריגמי. לא ברמה יומיומית. לא בישראל.
אז אני לא חייבת לעסוק בזה.
אם הבנתי למה אני אוהבת את זה, אני יכולה לקחת את התחושה הזו, את הכישורים האלה – וליישם אותם בתחום אחר, שדווקא יש לו דרישה! וזה יהיה שילוב מעולה!

איך כל זה קשור לכסף?

כי נגיד שעדן החליטה להשקיע את כל כולה באוריגמי, אחרי שהבינה שזו התשוקה שלה – היא למדה כמה שנים, שילמה ונסעה לסדנאות מתקדמות, קנתה סוגים שונים של ניירות. כל זה, עלה לה כסף. ואז, התברר שאין לזה דרישה בכלל. או אולי, דרישה מועטה.
אז עדן הפסידה את כל הסכום שהשקיעה.

לא, לא נכון. תקראו את זה שוב, זו הנקודה השנייה שחשוב לי להבהיר כאן.
כבר שמעתם אנשים שמחשבים תוך כמה זמן ההשקעה של הלימודים מחזירה את עצמה?

אם עוד לא שמעתם, כנראה שאתם עדיין לפני הגיל המקובל ללימודים על-תיכוניים, או שאף ישראלי לא ניסה עדיין לעוץ לכם עצות (כיף לכם, איפה מצאתם כאלה?🙃)
על כל פנים, אני אספר איך הולך החישוב הנפוץ – אם התואר/לימודי תעודה/לימודים במתנ”ס מבחינתי – עלו לכם 40,000 – ונגיד שבחודש מרוויחים במקצוע שלכם 6000 ש”ח נטו, אז תוך קצת פחות מ-7 חודשים החזרתם את התשלום! נשמע מדהים!

מממ רגע. הולד דאט רייט דר, מיסטר.
חשבתם במקרה כמה זמן הלימודים נמשכים? האם תוכלו לשלב עבודה במקביל אליהם? באיזה אחוז משרה?
פה נמצא הכסף הגדול.
החישוב הנכון צריך לקחת בחשבון את השכר שיכולתם להרוויח במשרה מלאה בזמן הזה. תחשבו על שכר ממוצע לתפקיד (יש טבלאות שכר, זה טוב מספיק לצורך ההערכה). תכפילו בכמות חודשי הלימוד. כשאתם לא עובדים – זה סכום הכסף שאתם מפסידים. And don’t even get me started לגבי כל מה שקשור בריבית דריבית ומה הכסף הזה יכל לעשות לו הייתם משקיעים אותו.

אז מה את אומרת, שללמוד זה מיותר?

לא לא לא, ממש לא. לרכוש השכלה זה כנראה אחד הדברים המועילים שאתם יכולים לעשות עם עצמכם. להרחיב אופקים, להגדיל את ארגז הכלים המקצועי שלכם. זה מהמם!
זה פשוט…לא חייב להיעשות במסגרת אקדמית (עבור חלק מהמקצועות). זה יכול להיעשות תוך כדי עבודה/התמחות/התנסות, במסגרות אלטרנטיביות (שלום 2019, תודה שהאינטרנט קיים). תפתחו את הראש, זה מה שאני אומרת. וגם…
תחשבו טוב טוב מה אתם רוצים ללמוד ולמה. זה חורג מגבולות הפוסט ולכן לא ארחיב, אבל כשאתם שואלים את עצמכם ״למה״, תוודאו שהתשובה שלכם לא כוללת ריצוי של ההורים שלכם, החברים שלכם, או משהו בסגנון דומה. חוסכת לכם פה שנים של חרטה, אמיתי.

בקיצור, תבטיחו לי, שלפני שאתם עושים את הקפיצה הגדולה, עפים על התשוקה שלכם בכל הכח – תחשבו על זה. תחשבו על כמה כסף אתם צפויים להפסיד, כולל הכסף שלא תרוויחו. ומצד שני, תחשבו גם למה אתם הולכים ללמוד – מה אתם מצפים שיהיה מצבכם אחרי התואר.
הגרסה העתידית שלכם עוד תודה לי על זה.

השאר תגובה