אז איך כדאי לכם להשקיע?

אז איך כדאי לכם להשקיע?

תעשו טובה, קחו שנייה ותקראו שוב את הכותרת.
״אז איך כדאי לכם להשקיע״
איך
כדאי
לכם
להשקיע

השקעות הוא נושא עמוק ומגוון, אבל מה שלפעמים נזנח הצידה, בעיקר בשיחות אקראיות הוא למעשה החלק שמשנה את כל התמונה בבניית פרוטפוליו ההשקעות שלכם.
והוא, כמו שכבר משתמע, אתם.

תיק השקעות חייב להיות מותאם אליכם ספציפית, אחרת הוא עלול לגרום לכם להפסדים שלא תוכלו להתמודד איתם and nobody wants that, נכון?
אז אל תדאגו, איי גאט יו קאברד!

בפוסט הזה נדבר על הצעד הראשון שנדרש כדי לבנות תיק שמתאים לכם אישית.

אבל רגע לפני שמתחילים, אני רוצה להבהיר למי מיועד הפוסט. כמו בכל פוסט שאני כותבת, אני נדרשת להניח כמה הנחות עלייך, הקורא/ת, כדי שהפוסט יקלע בול. אז הנה ההנחות שלי במקרה הזה:
🌸 יש לכם תזרים כללי חיובי, כלומר סך ההכנסות שלכם גדול מסך ההוצאות
🌸 יש לכם כרגע כסף זמין להשקעה, כסף שאתם לא צריכים ביומיום
🌸 יצרתם לעצמכם קרן ביטחון נזילה של לפחות 4 חודשי מחייה

אם זה לא המצב, לא נורא!

גשו לפוסטים הרלוונטיים שמזכירים למה אתם צריכים קרן ביטחון, מה זה תזרים חיובי ואיך לחסוך כדי ליצור אחד (הפוסטים האלה בדרך🏃🤞). זה אפשרי לכם יותר משאתם חושבים, אז באמת, מה אכפת לכם לנסות?

לעשות את הצעד

מכירים את זה שאתם יודעים שכדאי לכם להתאמן אבל השלב הזה של להחליף בגדים גומר אתכם? או שאתם יודעים שממש כדאי לכם לאכול בריא אבל הרבה יותר מגרה להזמין צ׳יפס שוב?
אז זה לא חדש וזה כמובן מה שמחבל לכולם בהצלחה שלהם. השלב הראשון הוא תמיד הצעד שהכי קשה לעשות ולו רק מהיותו הצעד הראשון. אז קחו אוויר, קחו דף ועט ותפנו לעצמכם 20 דקות של שקט.
מוכנים? אנחנו הולכים לעשות את הצעד הראשון!
יאללה, יצאנו לדרך.

הצעד הראשון – להכיר את המאפיינים שלכם
״הסיכון הכי גדול של המשקיע הוא הוא עצמו.״

הבנאדם שמכיר אתכם הכי טוב בעולם, מיהו? אני מקווה שהתשובה היא אתם, אבל אם לא, אז תעזרו גם באדם שחשבתם עליו כדי לענות על השאלות האלה.
כמו שהכותרת מרמזת, השלב הראשון והקריטי בהשקעות הוא להכיר את עצמכם.
נשמע בסיסי? לא ממש.
השקעה היא השקעה טובה לא בצורה אבסולוטית, כלומר, שאלה כמו ״האם כדאי להשקיע אחוז גבוה מהתיק במניות?״ היא שאלה חסרת טעם לכל הפחות וטריקית לכל היותר.
יכול להיות שליעל כדאי להשקיע 70% מההון שלה במניות אבל לעומתה ליוסי כדאי להשקיע רק 40% במניות.
זה חשוב, אז תנו לי להדגיש את זה שוב:
השקעה היא השקעה טובה אם היא תואמת אתכם, מניבה לכם רווח שמתאים למטרות שלכם ומאפשרת לכם לישון טוב בלילה.

הנה כמה שאלות מרכזיות שכדאי לכם לשאול את עצמכם:
💰 מה עלות המחייה שלי כיום? כמה אני מוציא בחודש ממוצע?
💰 לאילו מטרות אני חוסכת בטווח הקצר (5 שנים)? לאילו מטרות אני חוסכת בטווח הארוך (10 שנים)?
💰 מה רמת הסיכון שאתם יכולים ליטול?
💰 כמה זמן הייתי רוצה להקדיש לצורכי השקעות אחרי שאלמד זאת, בצורה שוטפת? שעה ביום או שעה בחודש?

בפוסט הזה אפרט בנוגע לכל אחת מהשאלות עד כמה שניתן, כדי שתוכלו להבין מהי התשובה האמיתית שלכם בנושא.

עלות המחייה

זו עשויה להיראות כשאלה הכי פשוטה, אבל גם הכי חשובה כדי שתדעו איפה אתם עומדים. איך בודקים כמה אנחנו מוציאים בחודש? עוברים על הכל. הוצאות באשראי, בנקאי וחוץ בנקאי, הוצאות במזומן, הוצאות בשיקים, בהעברות/הוראות קבע…מה שיש לכם. אגב, זה כולל החזרי הלוואות אם לקחתם כאלה ללימודים, או לרכב, או מכל סיבה אחרת. זה כולל תשלומים, שכ״ד… הבנתם אותי. כ-ל דבר.
אז אם אתם משתמשים בכמות קטנה יחסית של מזומן, יכול להיות שיהיה לכם קל לאמוד את ההוצאה הזו ואת השאר לנתח באמצעות האתרים השונים (של הבנק, של חברות האשראי וכדומה). על אף זאת, אני מציעה לכם לנסות דרך שהיא קצת יותר מלמדת – לתעד במשך מספר חודשים את ההוצאות שלכם. זה קצת מעיק בהתחלה, אני מודה, אבל בפועל זה ממש מלמד ומראה לכם לאן הולך רוב הכסף שלכם, לאיזה הוצאות אתם מודעים יותר ואילו חולפות על ידכם. אחרי שתיעדתם נגיד 3-4 חודשים, תוכלו לחשב ממוצע. מזל טוב! עכשיו אתם יודעים כמה אתם באמת מוציאים בחודש.
אגב, אל תרגישו רע אם זה יותר משחשבתם, כבר הוכח שהטייה פסיכולוגית גורמת לכולנו לחשוב שאנחנו מוציאים פחות מהמציאות ומכניסים יותר מהמציאות. קיצר, זה לא אתם, זו ההטייה😉

מטרות לטווח קצר וארוך

טוב, זה החלק שכנראה ידרוש מכם התבוננות ממש עמוקה. אני זוכרת שכשעשיתי קורס מבוא לשוק ההון, לא הצלחתי לענות על השאלות של הטווח הארוך! כן כן, זה היה עד כדי כך מסובך. כאילו, הייתי בת 21 וגרתי עם ההורים, לדמיין איפה אני אהיה בגיל 31 היה שילוב של מפחיד, מלחיץ ומעורר חרדה.
אז מה בכ״ז אפשר לעשות? אפשר להסתכל על השנתיים הקרובות, על אחים גדולים ועל מודלים שיש לכם לחיקוי שגדולים מכם. אילו מטרות פיננסיות משמעותיות יש להם לדעתכם? מה ממה שהם עושים דורש כמות מכובדת של כסף?
דוגמאות מהחיים האמיתיים:

  • שכ״ד
  • ציוד לדירה החדשה שתגורו בה
  • טיול גדול מכל סוג
  • לימודים ומגורים בזמן הלימודים
  • אירוע גדול (למשל חתונה)
  • רכב
  • ועוד ועוד…

אם חלק מהדברים לכם נשמעים כמו משהו שסביר שתרצו בעוד חמש או עשר שנים, שימו אותם ברשימה. תקצבו אותם (זה דווקא דיי קל, קצת גוגל ושאלות לאנשים שגדולים מכם ויש לכם סדרי גודל) ותראו כמה תצטרכו לחסוך. אין מה להיבהל, זה לא מחייב אתכם לקנות רכב למשל, זה רק דוגמה סבירה כלשהי. במידה ובסוף תשנו מטרה למטרה בסדר גודל דומה, תגלו שכבר חסכתם את הכסף עבורה.

רמת הסיכון

בתכלס, אם הייתם יושבים עם יועצת השקעות היא הייתה מחתימה אתכם על מסמך שבו שאלון קצר שנועד לאפיין אתכם. אחת השאלות שהייתה מופיעה שם היא ״עד כמה את/ה אוהב/ת סיכון?״
השאלה הזו היא מצחיקה בערך כמו השאלה של כמה מהתיק צריך להיות במניות. אבל מסיבה אחרת.

כמעט אף אחד לא יגיד שהוא ״אוהב״ סיכון.

הרי כבני אדם יש לנו צורך עמוק בתחושת ביטחון, זה ממש חלק מהותי בנו כאנשים, אז מי יאהב סיכון? אם הייתי אומרת לכם שאתם יכולים לשים את הכסף איפשהו ולקבל עליו ריבית קבועה ובטוחה של 10% בשנה בלי שום סיכון הייתם אוהבים את זה, לא?

ברור שכן.
אבל ברור באותה המידה, שזה לא קיים🙃

סיכון = סיכוי. הסיכוי לייצר רווח מהבורסה, מנדל״ן או מכישורי נגינת המפוחית שלכם, לצורך ההדגמה, תמיד טומן בחובו סיכון.
הסיכון הוא שתפסידו בבורסה או בנדל״ן או שלא תצליחו למנף את כישורי המפוחית שלכם לרמה הבאה, אבל בדיוק במקום הזה קיים גם הסיכוי ליצור רווח.

אז לשאול את עצמכם אם אתם חובבי סיכון, זה בוא נאמר, לא מועיל.
אבל אתם כן יכולים לשאול את עצמכם שאלות מהסוג הזה:

  • עד כמה אתם יכולים להרשות לעצמכם הפסדים בטווח הקצר?
    שימו לב שאני לא שואלת אם תאהבו את זה כי ברור שלא, מי אוהב להפסיד.
    אני מנסה להכניס אתכם לתרחיש שבו תספגו כמה הפסדים על הנייר, אבל אחרי כמה שנים השוק יעלה שוב.
    למשל, אם תשקיעו את ההון הפנוי שלכם ובשנה הקרובה הוא ייחתך בחצי (תרחיש חריג מאד), האם זה ייפגע באיכות החיים שלכם או של היקרים לכם?
    או שזה קצת יכאב אבל יהיה שווה רווח פוטנציאלי של אחוזים יפים, שיקרה רק כ-5 שנים לאחר ששמתם את הכסף, או 20?
  • האם תוכלו לשמור על איפוק במידה ויהיו הפסדים, כמו שתוארו בשאלה למעלה?
  • עד כמה המשמעת העצמית שלכם חזקה כשזה קשור במטרות שלכם?
    פה ניסיון העבר שלכם בנושאים אחרים יכול להשליך גם לכאן.
    אם אתם מרגישים שכדאי לכם להתעכב על זה עוד קצת, עשו זאת. לחדד לעצמכם את רמת הסיכון שלכם הוא תהליך חשוב ומהותי.

כמה זמן תקדישו להשקעות שלכם בשוטף?

זה פרמטר משמעותי מאד בבחירת הנכסים שהכי סביר לכם להשקיע בהם. לדוגמה, אם אתם אוהבים לעקוב אחרי מספרים וסבורים שאתם יכולים להשיג תשואה גבוהה מאנשים אחרים, ייתכן שהשקעות אקטיביות יתאימו לכם (דיסקליימר: כנראה שאם אתם לא יוניקורנז, זה לא אפשרי עבורכם וזה ממש בסדר. כותבת הבלוג לא מאמינה בזה בעצמה).
אם אתם רוצים משהו פיזי ויש לכם קצת זמן לשוטט ולראות מקומות, אולי מקומכם בנדל״ן. אם אתם מעדיפים וירטואלי ויש לכם משהו כמו שעתיים בחודש להשקיע, אז כנראה שהשקעה פאסיבית תתאים לכם יותר.
שני דגשים בהקשר הזה:
1. אני מתייחסת כרגע לאלמנט הזמן בלבד, לשם הפשטות והמיקוד. כמובן שבהשקעות השונות יש פרמטרים נוספים שחשוב לקחת בחשבון ואתייחס לכך בפוסטים הבאים.
2. המטרה של השאלה הזו היא רק ליצור הבנה, בינכם לבין עצמכם, כמה זמן אתם מתכוונים להשקיע. אין מטרה שתבחרו צורת השקעה ברגע זה או כחלק מהצעד הראשון. שוואיה שוואיה.

זהו! יש לכם את זה!
באמת-באמת תעלו את זה על הכתב. ממש מומלץ.
הצעד הבא הוא ללמוד והרבה, בהתאם לאפיק שנדמה לכם כהכי מתאים. לשמחתכם ולשמחתי, רוב רובו של המידע הזה נגיש היום באמצעות האינטרנט 🙌 (ובקרוב הרבה ממנו יימצא גם בבלוג הזה😉)

stay tuned למדריכים נוספים על הצעדים הבאים ועד אז,אתם כמובן מוזמנים לשאול עוד שאלות בתגובות ✨

השאר תגובה